
O nás
Kdo jsme a co je pro nás důležité
Filosofie Lesního klubu Kamýk
Jsme nadšení vzděláváním dětí v přírodě, se vzájemně respektujícím přístupem.
Věříme, že čas, strávený venku v přírodě, je nenahraditelný a že je to pro děti (i dospělé) to nejlepší, co si v dnešní době mohou dopřát.
Děti jsou u nás v malé, věkově smíšené skupině, max. 16 dětí.
Jsou vždy přítomni 2 průvodci a stráví s dětmi celý den.
Děti průvodcům tykají a oslovují je jménem nebo přezdívkou.
Průvodci jsou pro děti oporou, zároveň laskavě a přitom důsledně dohlíží na dodržování pravidel klubu.
Ctíme rytmus dne, střídáme aktivní a klidový program, zařazujeme opakující se rituály.
Malé děti ukládáme k polednímu odpočinku do venkovní Spinkárny, pro velké děti je v této době připraven klidový program.
Ke svolávání dětí, přechody mezi aktivitami a k podpoře vybraných činností nám slouží písně a říkadla.
Věříme v důležitost podnětného prostředí. Přírodu považujeme za cenné prostředí pro adekvátní rozvoj předškolních dětí. Má potenciál rozvíjet kreativitu, motoriku, odolnost, samostatnost, zvědavost i vědomosti.
Děti v přírodě svojí volnou hrou neustále přetváří prostor, mohou být maximálně kreativní, využívat svoji energii, sílu a potřebu pohybu.
Je pro nás důležitý osobní přístup - znalost prostředí z jakého dítě pochází, seznámení s rodinou a pochopení dítěte a jeho potřeb.
Naší vizí je vytvářet bezpečné prostředí, kde mohou být děti samy sebou, projevovat emoce a rozvíjet se způsobem, který jim dává smysl.
Zaměřujeme se na rozvoj tzv. měkkých dovedností, jako je spolupráce, komunikace nebo empatie, abychom v dětech pěstovali zodpovědnost a ohleduplnost k sobě i ostatním a umění fungovat v kolektivu.
Charakter lesního klubu a celodenní pobyt venku za každého počasí vede děti ke schopnosti přizpůsobovat se v neustále se měnícím světě, což vyžaduje umění překonávat překážky a zvládat občasné nepohodlí. Podporujeme víru, že všechny těžkosti lze zvládnout.
Velký prostor u nás dostává volná hra v přírodě nebo v připraveném prostředí zázemí, založená na fantazii a iniciativě dětí.
Program přizpůsobujeme ročnímu období a aktuálnímu počasí.
Součástí našeho lesního klubu je také práce s rizikem, kdy se děti učí například lézt po stromech nebo rozdělávat oheň. Průvodci děti instruují o tom, jak postupovat a upozorňují na bezpečný postup.
Dětem odpovídáme na jejich otázky pravdivě, citlivě a přiměřeně věku. Nevyhýbáme se žádným tématům, například otázkám o smrti nebo sexualitě. Místo příběhů o čápech mluvíme o tom, jak opravdu vzniká a končí život. Respektujeme rozdílné přístupy v rodinách, náš názor prezentujeme jako jednu z možností a rozmanitost dětem ukazujeme jako vítanou a zajímavou. Zástupný příklad: Kdo nosí dárky o Vánocích...?
Naším přáním je směřovat k co nejvíce stabilní skupině dětí, kdy všichni chodí v ideálním případě na 5 dní v týdnu. Zatím máme otevřeno 3 dny. Souvislá docházka podporuje integritu kolektivu, vytváření vztahů a možnost návaznosti programu.
Sledujeme rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání vydávaný MŠMT a také standardy kvality Asociace lesních MŠ a na základě nejen těchto informací vytváříme náš program.
Neustále se vzděláváme a sbíráme inspiraci z různých výchovných a pedagogických konceptů.
V chodu klubu jsou pro nás zásadní principy ekologie a trvalé udržitelnosti - používáme ekologické prostředky, máme kompostovací toalety, minimalizujeme a třídíme odpad, vyhledáváme lokální zdroje, neplýtváme vodou a energiemi.
Lidé v lesním klubu Kamýk
Pravidelně se můžete od září 2025 potkávat s Anežkou , s Mili, s Lukášem, Peťou :-)
Iva Bohatá - statutární orgán, členka rady

Bydlím v malé vesnici jen kousíček od lesa. Když mi přišla do života možnost trochu poznat svět, neváhala jsem a strávila 2 roky na cestách. Získala jsem cenný pohled na to, jak se žije v Holandsku, v Německu, v Itálii, v Brazílii a v Izraeli. Za tu možnost jsem neskonale vděčná. Když se nám narodila dcerka, věděla jsem, že pro ni, pro mě a mého muže chci něco jiného, než to, co je řekněme "obvyklé" v systému. Začala jsem se velmi zajímat o témata zdravotnictví, státní/alternativní vzdělávání, respektující výchova, zdravá strava, ekologie, žítí více v souladu s přírodou. Než do našeho života přišel synek, pracovala jsem ve státní MŠ, kam chodil moje dcerka. I když to byla vesnická jednotřídka, stále mi tam chybělo pro děti více svobodné hry, propojení s přírodou a jejím cyklem a respektování individuálních potřeb dětí. Když mi skončila druhá rodičovská dovolená, věděla jsem, že bych chtěla dělat práci, která mě bude naplňovat, bude mi dávat smysl, bude to práce s lidmi/dětmi a zároveň mi vyjde časově vstříc, abych pokryla i potřeby své a své rodiny. Našla jsem to v Kamýku. A taky komunitu skvělých lidí (kolegů, rodičů a přátel), se kterými společně tvoříme a pomáháme si a můžeme otevřeně sdílet naše témata.
Proč Lesní klub Kamýk
Mít své dítě v lesní školce, bylo mé velké přání, které se mi splnilo až s druhým potomkem. Od začátku jsem projektem nadšena. Děti s průvodci tráví většinu dne venku na čerstvém vzduchu, obklopení přírodou. Vidím, jak blahodárný vliv to na nás všechny má. Jsme odolnější fyzicky, také hodně obratní a vynalézaví, máme dostatek času a prostoru na volnou hru, učíme se řešit bezpečně naše emoce a respektovat ostatní lidi i vlastní hranice. Dbáme na individuální přístup. Jsme totiž každý jiný a to je naše přednost.
Od listopadu 2022 mám tu čest být průvodkyní lesních skřítků v LK Kamýk a nyní i koordinátorkou. Je to pro mě velká výzva. Ráda bych dostala LK Kamýk ještě více do povědomí lidí na Klatovsku. Velký přínos také vidím v dalším vzdělávání průvodců a ve spolupráci s jinými lesními kuby a školkami.
Hraji na klavír, učím se průběžně na kytaru, flétnu a další nástroje, které můžeme s dětmi v Kamýku využít. Jsem člověk tvořivý, miluji hudbu, tanec, přírodu, slunce, zahradničení a chovám včely.
Naše vlastní děti, lesní skřítkové v Kamýku a dospělí kolem něj, ti všichni jsou pro mě velkou inspirací na mé cestě seberozvoje. Přes ně poznávám sama sebe.
Vzdělání
ZUŠ Nýrsko, obor hudební nauka a klavír
Gymnázium Jaroslava Vrchlického v Klatovech
Západočeská univerzita v Plzni, obor Sociální práce
Česká zemědělská univerzita v Praze, obor Veřejná správa a regionální rozvoj
Praxe
Lektorka hudebních a výtvarných kroužků pro předškolní děti
Pomocná učitelka v MŠ
Sociální pracovnice pro pečovatelskou službu
Kontaktní sociální pracovnice pro děti a mládež
Doprovázející sociální pracovnice pro rodiny s dětmi v NRP
Kurzy
Poskytování první pomoci dětem (Ready2help)
Odpovědnost ve školce (ALMŠ)
Vzdělávací koncepce jako živý dokument (ALMŠ)
Průvodce nenásilnou komunikací: Jak se domluvit a nesežrat se (Vedení dětí k zodpovědnosti)
Prozpíváme celý rok
Kurz pro začínající včelaře
Seminář o dětském spánku
Pilotní školení e-learningového vzdělávacího programu "Efektivní EU správa – peníze z EU do měst i na venkov"
Seminář "Základy asertivní komunikace"
Stáž v PROSTOR PRO, občanské sdružení, program NZDM Klídek
Kurz "Lektorské dovednosti pro junior lektory"
Milada Chvalová - průvodkyně, členka rady

Jmenuji se Milada Chvalová a pocházím z Jižní Moravy. Na Šumavu jsem se přistěhovala hned po škole. Vystudovala jsem rodinnou školu v Lednici na Moravě.
Můj život se změnil, když se mi narodily děti. Často byly nemocné a už jsem nechtěla užívat klasickou medicínu, proto jsem absolvovala kurz "Bylinková škola." Hlavní cíl bylinkové školy spočíval v umění naučit se přírodní cestou postarat o své zdraví i zdraví svých nejbližších. V kurzu jsme se zabývali i filozofií čínské medicíny, a to ve mně probudilo velký zájem o seberozvoj a poznávání darů přírody.
Další mojí velkou zkušeností byla pandemie Covid - 19. Syn nejprve navštěvoval státní školu, jako každé jiné dítě, avšak když došlo k uzavření všech škol i školek, došli jsme k velkému zjištění, že syn je klidnější a šťastnější doma. Začal se rozvíjet v tom, co ho naplňuje a baví. Po této zkušenosti jsme syna přihlásili do jiné školy. Tou byla "Svobodná lesní škola Ráj", kde se zaměřují především na důvěru v každé dítě, kladou velký důraz na vzájemnou úctu a respekt ke všem. Nějaký čas jsem také pracovala v mateřské škole, jako asistentka pedagoga a při této zkušenosti jsem si uvědomila, že mojí velkou prioritou je, aby děti měly větší svobodu, dostávalo se jim více tolerance a porozumění.
Proč Lesní klub Kamýk
Když jsem se dozvěděla o lesní školce, chtěla jsem vědět víc. Moje 10-ti denní praxe skončila a bylo mi nabídnuto průvodcování, neváhala jsem a řekla ANO. Přesně takhle si představuji rozvíjení dětí. Učí se pracovat s emocemi, komunikovat s druhými, sdílet své pocity a potřeby, vědět kde jsou hranice. Děti mají chuť objevovat, zkoumat a přicházet věcem na kloub a tady je jim to umožněno.
Vzdělání a pedagogická praxe:
- SOU Lednice – Rodinná škola
- Předškolní a mimoškolní pedagogika
Kurzy:
- Bylinkový kurz
- Osobní rozvoj a sebepoznání
Praxe :
- Kronikářka, Knihovnice
- Asistentka pedagoga v MŠ
- Průvodce LK Kamýk
Anežka Maršálková - průvodkyně, členka rady

Narodila jsem se na samotě v CHKOŠ v krásném rodinném hospodářství, kde jsem jednou z nejstarších sourozenců z osmi dětí.
Moje rodiče už tehdy věděli, že pro své děti chtějí jiný svět, než jaký jim byl společností vnucován. Proto prodali své nemovitosti v Praze a odstěhovali se na úplnou samotu do srdce pravé Šumavy. Tehdy je společnost za respektující přístup, vztah k přírodě a zvířatům, zdravou domácí stravu a Domškoláctví odsuzovala. I přesto, nás všechny dokázali dovést až do středních škol bez denního osmihodinového sezení v lavicích. Dnes už je společnost otevřena "novým" možnostem a za to jsem velice ráda. Ráda se stanu součástí toho krásného projektu, kde můžu svou radost a lásku z přírody a všeho živého předávat dál.
Vzdělání:
obor zahradnictví ve Vodňanech a floristika V Praze
Pak jsem se stěhovala za prací v obou oborech různě po naší krásné České Republice a Německu.
Když se mi narodila dcera, hned jsem věděla, že pro ní chci taky lepší svět, že chci rozvíjet její osobnost, ne moje představy o ní, že chci, aby měla tuto možnost i tam, kde bude trávit většinu času a to je jedině zde v LK Kamýk.
S manželem máme rodinné hospodářství, kde chováme mimo jiné i koně, které potřebují podobný respektující přístup jako my lidé (děti). Dnes se tomu říká Horsemanship/Přirozená komunikace, kterou se zabývám už od malička. A vlastně nechápu, jak to někteří lidé mohou dělat jinak, násilně a pomocí strachu. To samé bohužel platí i u přístupu k dětem. Chtěla bych pomoci toto změnit.
Pedagogické zkušenosti nemám, jen jsem chůva od dob, co mám občanku. Ale s radostí se zúčastním všech kurzů, co mi pomohou být ještě větší oporou pro ty nejzranitelnější a to jsou naše děti.
Zatím čerpám inspiraci nejvíce od Děti jsou také lidi.
Ráda hraji na klavír, kytaru a zpívám.
Kurzy
Poskytování první pomoci dětem (Ready2help)
Kurz přírodní pedagogiky pro začínající průvodce - téma zima-oheň (ALMŠ)
Zdravé výživy a doplňků stravy
Džungloidní zahrady
Bylinková lékárnička
Základy Permakultury
Lukáš Týml - průvodce, člen rady

Pocházím
z Plánice - malého městečka v předhůří Šumavy. Od 20ti let
jsem
cestoval za prací. Měl jsem možnost pracovat v Německu, Rakousku,
Itálii, Skotsku, Mauretánii.
Abych se stejně vrátil sem, do
malebného předhůří Šumavy. Od roku 2011 se věnuji činohernímu
divadlu. Jsem aktivním členem několika divadelních souborů na
Klatovsku
a mimo jiné provozuji s kolegyní maňáskové divadlo Šumaňásek.
Od
roku 2019 jsem osobním asistentem v neziskové organizaci Lenox,
provozující sportovní klub SK Indians
Plzeň. SK Indians
Plzeň jsou kluci a holky na elektrických vozících, kteří hrají
PWH (power chair hokey - florbal na elektrickém vozíku).
Proč
lesní školka v Kamýku?
Protože
projekt lesních školek se mi moc líbí.
Poprvé jsem viděl
lesní školku v sousedním Německu. S nadšením jsem pozoroval ze
střechy (kde jsme instalovali fotovoltaiku), jak jsou děti celý
den venku s neustálým kontaktem s přírodou. Projekt lesních
školek je prostě super. A já jsem rád, že můžu být
součástí.
Vzdělání
SOU Sušice obor autoelektrikář
Nástavbové studium - podnikání v oboru
Kurzy
Kurz první pomoci
Rekvalifikační masérský kurz
Základní Herecký kurz
Praxe
řidič
osobní asistent OZP
kronikář
kulturní referent
masér
maňáskové divadlo
činoherní divadlo
Petra Voráčková - koordinátorka, průvodkyně

Se svou rodinou bydlím v Třebýcině, místě, kam se přesunul lesní klub Kamýk. Celý svůj život bydlím na vesnici, v neustálém kontaktu s přírodou a jsem ráda, že tak mohou vyrůstat i mé děti. I právě proto jsme před lety, když se lesní klub otevíral, neváhali a naše dcera byla jako jedna z prvních zapsaných dětí.
Moje role v klubu se postupem času měnila – nejprve jsem zde byla jako rodič a trpělivě čekala, až mě dcera, v rámci postupné adaptace, sama odešle domů. Poté jsem vypomáhala v ranních a odpoledních hodinách s dětmi, vozila obědy a následně jsem začala pracovat i jako průvodkyně. Cesty osudu mě zavedly ale ještě dál a nyní jsem zde v roli koordinátorky. Věřím, že klub dokážu s pomocí našich průvodkyň a průvodců, vést tím správným směrem.
Práce s dětmi mě bavila od malička, v družině jsem četla jako malá pohádky dětem před spaním, protože jsem vyrůstala na vesničce, kde byla škola a školka spojená dohromady. Předškolní a mimoškolní pedagogiku jsem chtěla studovat už na střední škole, což se nakonec nestalo. Mým nejvyšším dosaženým vzděláním je vysoká škola, kde jsem studovala obor Sociální práce. I zde jsem se v rámci praxe setkávala s dětmi, následně i ve svém zaměstnání, kdy jsem pracovala před nástupem na MD v Azylovém domě.
Během RD jsem si stačila udělat kurz asistenta pedagoga a nyní, od září 2025 jsem se vrátila do studentských let, kdy jsem začala studovat dálkově předškolní a mimoškolní pedagogiku.
Proč lesní klub Kamýk?
Za ta léta, co klub běží, se pro mě i mé děti, stal takovým druhým domovem. V začátcích jsme pomáhali s výstavbou, dcera si tu našla spoustu kamarádů a kamarádek a já jsem moc ráda, že i náš syn dostal tu možnost klub navštěvovat. Oba mají rádi pobyt venku, zkoumání přírody a tajů lesa. Lesní klub je pro mě prostě taková srdcovka a jsem moc ráda, že můžu být i nadále jeho součástí.
